האם ישראל היא המדינה המושלמת לרכב חשמלי?

הניסיון הראשון של מדינת ישראל עם מכוניות חשמליות לא צלח ובכל זאת, לישראל יש את הנתונים להפוך למעצמת רכב חשמלי. למה ואיך עושים זאת? הכל לפניכם.

מתחילת שנת 2020 ועד אוקטובר נמכרו בישראל כ-1,200 רכבים חשמליים, מדובר בעליה של 147% ביחס לשנה שעברה, עלייה יפה לכל הדעות. בנורבגיה לעומת זאת רק בחודש ספטמבר נמכרו למעלה מ-9,500 כלי רכב חשמלים.

על פניו נראה שמדינת ישראל היא פשוט לא השוק לרכב חשמלי, אבל האמת מורכבת ומעודדת יותר. מבין שתי המדינות דווקא ישראל כיוונה למכונית החשמלית מוקדם יותר.בשנת 2007 הוקמה בארץ חברת "בטר פלייס" ע"י היזם שי אגסי. החברה הבטיחה רכב חשמלי ורשת תחנות להחלפת סוללות כבר ב-2010.

למרבה הצער, הרעיון הגדול נעלם בקול ענות חלושה. הרכבים הציעו טווח קצר במיוחד: כ-160 ק"מ. מבחינה כלכלית החברה לא הצליחה להציע ללקוחות עסקה קורצת מספיק וכל העסק פשוט לא היה זול מספיק. כך, החל מ-2013 נשארנו עם תחנות גדולותו נטושות ברחבי הארץ ובלי רכב חשמלי.

העתיד לעומת זאת נראה הרבה יותר ורוד. תאמינו או לא, אבל למדינה הקטנה ישהרבה סיבות להפוך לשוק רכבים חשמליים תוסס ומרתק.

 

מכוניות חשמליות צפויות להימכר כמו בסין?

פיסת קטנה של ארץ:

יש לנו ארץ קטנה. זה אולי לא עובד טוב כשמדברים על חלוקה טריטוריאלית או שטחים פתוחים, אך ככל שזה נוגע לרכבים חשמליים מדובר ביתרון אמיתי. הטווח מתל אביב לאילת עומד על כ-350 ק"מ. מחיפה למצפה רמון,280 ק"מ. מירושלים לחרמון,260 ק"מ דרך כביש 6. אפילו אם תבחרו לעשות את הדרך מקריית שמונה לקצה הדרומי שלהמדינה ועוד דרך כביש 6, לא תצטרכו יותר מ-520 ק"מ.

לפני שנמשיך אנא שאלו את עצמכם, כמה פעמים בשנה אתם נוסעים למעלה מ-300ק"מ? אם התשובה היא פעמיים או 3 או אפילו 5 אז כנראה שרכב חשמלי לא אמור להרתיע אתכם. רוב המכוניות החשמליות הנמכרות היום (נובמבר 2020) בישראל מציעותטווח ריאלי של כ-300 ק"מ. הדור הבא של המכוניות כבר יעמיד טווח של כ-450 ק"מ ומעלה.

הנסועה הישראלית הממוצעת גבוהה מאוד ביחס לעולם אך המבנה של ישראל מציב את עיקר הנסועה ממרכז המדינה לפריפריה או להיפך. נסיעה מתל אביב לירושלים או חיפה לאאורכת יותר מ-90 ק"מ.  גם בפריפריה בה ניתן לגמוע מרחקים לא מקובל למצוא נהגים שנוסעים למעלה מ-200 ק"מ ביום. כמובן אם לא סופרים אנשי מכירות או ספקים שנמצאים על ההגה כל היום.

כשמביטים על ארצות אירופאיות כמו גרמניה, צרפת או גרמניה, המרחקים אחרים לגמרי. במהלך השבוע הפער לא יורגש – הנסועה באירופה נמוכה יחסית. בסוף השבוע ההבדל גדול. הנסיעה ממדריד לאנדלוסיה, מפריז לפרובנס או מפרנקפורט לאלפים כולן ארוכות מהטווח המקובל למכונית חשמלית כיום.

זאת הסיבה בגינה קונצרן PSA (פיג'ו סיטרואן) מעדיף לפתח את המכוניות הקטנות כחשמליות אך את מכוניות הפנאי כרכבי פלאג-אין המשלבים טווח חשמלי לנסיעות קצרות באמצע השבוע ומנוע היברידי לסופ"ש, לכן ולכם אין את הבעיה. עבור רובנו 300 ק"מ (ובעתיד הקרוב גם 400-500) הם מרחק שיכסה את מרבית הצרכים היום יומיים וטעינה מהירה (עליה נרחיב עוד מעט) תפתור את היתר.

 

פיסה קטנה של שמש:

מדינת ישראל נהנית מלא מעט שמש. המשמעות היא קיץ חם, חם מאוד. על פניו המיזוג אמור לפגוע בצריכת החשמל אך מחקרים ומבחני דרכים הוכיחו שמזג אוויר חם מסייע בפעולת הסוללה ומצמצם את צריכת האנרגיה. במצבים של קור קיצוני התברר שטווח הרכבים החשמליים יכול להצטמצם בעד 40% לפי בדיקתה-AAA American Automobile Association כאשר נוהגים במדינות קרות במיוחד. גם מזג אוויר קר במעט כמו בבדיקה שנערכה ב-Inside EVs אפשר לראותאת הפער. אם כך, המזגן שתפעילו בכל הכוח לא ישפיע על הרכב כמו חימום. הסיבה לא נוגעת לכוח המנוע כמו ברכב רגיל אלא דווקא ליעילות הפעולה של הסוללות.

כתוצאה מכך, רוכשים של מכונית חשמלית בישראל ייהנו מטווח גדול ביחס לחבריהם הרוכשים את אותו הרכב בדיוק במדינה עם חורף קר.

ולא רק זה. העובדה שאנחנו נהנים משמש כמעט על בסיס יומי מובילה לאחד המאפיינים החשובים של רכב חשמלי מבחינה סביבתית. התקנה של פאנלים סולאריים על גג הבית מצמצמת משמעותית את פליטת המזהמים הכוללת.

בניגוד לרכב בנזין ה'תדלוק' ברכב חשמלי מתבצע רוב הזמן בבית, כשיש מערכת סולארית תומכת לא רק חשבון החשמל מצטמצם, גם כדור הארץ מרוויח. חברת חשמל עדיין מייצרת את מרבית החשמל בישראל מאנרגיה שאינה מתחדשת כמו פחם או גז, לעומת זאת מילוי החשמל מאנרגיה המופקת מהשמש בבית מוזילה את עלות החשמל ומוודאת שאת הרכבשלכם תטענו כמעט תמיד באנרגיה שאינה מתכלה.

טעינה סולארית - המפתח לרכב פרטי לא מזהם בכלל

 

פיסה קטנה של חשמל:

כחלק מההיערכות של מדינת ישראל לרכבים חשמליים (אכן, הייתה היערכות שכזאת) התפרסם מכרז בין חברות שונות על מנת להקים תשתית חשמל מלאה בישראל. במסגרת התשתית הוקמו בישראל מאות נקודות טעינה ציבוריות עם יעד שאפתני של למעלה מ-10,000 נקודות טעינה עד 2025.

כמו שכבר אמרנו, רוב בעלי הרכב החשמלי אינם צפויים להטעין את רכבם בנקודותציבוריות אלא בבית. אך הטעינה הביתית לא מתאימה לכולם, ולא לכל אחד יש חנייה פרטיתבה הוא יכול להטעין את הרכב.

יש שני סוגים שונים של עמדות טעינה AC ו-DC. עמדות מהסוג הראשון (AC) יכולות להטעין את הרכב בעוצמת זרם של 7 עד 22 קילו-וואט. עמדות אלו כבר היום ניתן למצוא בבנייני משרדים, חניונים ובמקומות נוספים בהם נהוג להחנות רכבים זמן ממושך. טעינה של רכב בעמדה כזאת יכולה לארוך כמה שעות אך ברוב המקרים הרכב (כמו שכבר למדתם) מגיע די טעון מהבית והטעינה כאן תהיה רק "השלמה".

מי שנוסע מרחקים ארוכים ישמח לגלות שיש גם אפשרויות טעינה מהירות יותר.באמצעות עמדת DC ניתן להטעיןאת רוב הרכבים החשמליים המודרניים מכ-10% ל-80% בכחצי שעה. המשמעות היא תוספת של 250 ק"מ שתספיק לחציית כל הארץ.

 

פיסה קטנה של מחיר

מכונית חשמלית משתלמת ככל שהחשמל זול יותר. למעלה מכך, מכונית חשמלית משתלמת יותר ככל שמחיר הדלק יקר יותר. ישראל לפי שני הנתונים הללו היא בהחלט מדינה שבה משתלם לקנות רכב חשמלי. מחיר החשמל לשוק הפרטי נמצא איפשהו באמצע. עלות החשמלבישראל (0.17 דולר לק"וו) דומה לארה"ב (0.15$) ונמוך משמעותית ממחיריהחשמל באירופה. צרפת (0.21$), יוון (0.22), שוויץ וניו-זילנד (0.23), ספרדואוסטריה (0.24), אנגליה ואיטליה (0.26), יפן (0.29), בלגיה (0.31) וגרמניה (0.38)מציגות מחירי חשמל יקרים בהרבה. המצב דומה גם במחירי החשמל לעסקים. ישראל נמצאתבמקום טוב באמצע, אך זולה מאשר במרבית המדינות המפותחות.

ומה בנוגע לבנזין? כאן ישראל נחשבת לאחת היקרות. למעלה על פי אתר globalpetrolprices.com מדינת ישראל זולה רק מדנמרק, הולנד, מונאקו וסוריה. עכשיו בואו נסתכל על זה מנקודת מבט כלכלית.

נניח שרכב חשמלי לא הכי חסכוני צורך 20 קילו-וואט (ק"וו / Kw) ל-100 ק"מ ושמכונית חסכונית צורכת 5 ליטר דלק ל-100 ק"מ (20 ק"מ לליטר). עלות הבנזין לפי מחיר הדלק בישראל היום (נובמבר 2020) היא 5.55 ₪ לליטר - 100 ק"מ שוויםל-27.75 ₪.

100 ק"מ לפי שווי של 0.525 אג' לקילו-וואט, יעלו לכם 10.5 ₪. עלותהחשמל, לפיכך, עומדת על 37% מעלות הבנזין.

ועכשיו נבחן את המצב בגרמניה. מחיר ליטר בנזין ממוצע עומד על 5.62 ₪ לליטר(נכון לנובמבר 20) ומחיר חשמל 1.27 ₪ לקילו-וואט. נעשה את אותו החשבון ל-100ק"מ: 25.4 ₪ לחשמל לעומת 28.1 ₪. עלות החשמל עומדת רק על 90% מעלות הבנזין.

בואו ננסה מדינה בה עלות החשמל זולה בהרבה. צרפת. עלות החשמל: 70 אגורותלק"וו (14 ₪ ל-100 ק"מ) מחיר הבנזין – 5.26 (26.3 ל-100 ק"מ). עלותהחשמל ביחס לבנזין: 53.2%. נבדוק במדינה בה עלות הבנזין זולה במיוחד? למרות שמחירליטר בנזין באוסטריה הוא רק 4.13 ₪ לליטר, מחיר החשמל ביחס למחיר הבנזין עומד על78%.

לפחות כשמשווים בין המצב במרבית מדינות אירופה, המעבר מרכב מונע בנזין לרכב מונע חשמל משתלם במיוחד. למעשה רק נורבגיה (אלופת אירופה במכירת רכבים חשמליים)מציעה יחס טוב יותר העומד על 24%.

משאבות דלק - האם בקרוב לא נידרש להן יותר?

 

 

ארץ קטנה עם עשן:

מי שנוסע מירושלים לתל אביב בבוקר מכיר את מראה ענן הערפיח מעל מרכז הארץ. גוש דן, אזור חיפה והשפלה לא מציעים איכות אוויר טובה במיוחד. הרכב חשמלי צפוי לשנות את המצב באופן דרמטי. למעשה תקנות המיסוי הירוק בישראל חוקקו מתוך ההבנה הזאת.

בניגוד לעולם שם התקנות פועלתו לצמצום פליטת פחמן דוחמצני (CO2) בישראל הקטנה, לה השפעה אפסית על הפליטות הגלובאליות התקנות מתמקדות בפליטות מזהמים המשפיעים על איכות האוויר. רכב חשמלי בהקשר הזה פולט 0 מזהמים. בתהליך ייצור החשמל אמנם נפלטים מזהמים בחלק מהמקרים אך הם נפלטים הרחק ממרכזי הערים (בדרך כלל)ובמקומות מסוימים וידועים בהם קל יותר לטפל.
אם תשלבו רכב חשמלי עם טעינה סולארית תבטיחו 0 זיהום אוויר מרכבכם הפרטי.

 

ארץ קטנה עם חיישן

המושג Hi-Tech Nation השתרש בשנים האחרונות בארץ. לא כולם יסכימו על ההגדרה המדויקת או האפקט הגלובאלי אך בדבר אחד אין ספק – בישראל מתקיימת סביבה עסקית וטכנולוגית תוססת המשפיעה גם על שוק הרכב. בתחום הבטיחות כבר יש לחברות ישראליות, ובראשן ,Mobile-Eye רקורד מוכח.שוק ה-Auto Tech גדל במהירות וכבר היום יש חברות הזנק השמות דגש על חשמל. חברות כמו Addionics או StoreDot הן רק אחדות מאלו פועלות בתחוםזה. בעתיד הקרוב נראה חברות רבות נוספות שיהפכו את הרכב החשמלי לא רק לנפוץ יותראלא לכזה המורכב מיותר ויותר רכיבים המפותחים בארץ.

האם בקרוב נראה הרבה רכבים חשמליים על כבישי הארץ?

 

ארץ קטנה עם מבחר:

עד לפני כשנה בישראל שוק הרכב החשמלי התמקד בשני מותגים ומספר דומה של רכבים. כבר היום ניתן לפגוש רכבים חשמליים משלל מותגים שונים והמגמה ברורה – יותר ויותר רכבים חשמליים יוצעו למכירה ולקהל הרוכשים יהיו אופציות רבות במחירים מגוונים, בטווחים משתנים וממותגים מגוונים, חלקם כאלו שטרם פגשנו עד היום בישראל.

מוכנים לעתיד חדש ומעניין? עקבו אחרינו בבלוג וברשתות החברתיות. B-EV

 

 

B-EV

פוסטים נוספים

X